Lite funderingar kring prioriteringar kring.......

Ja, man kan verkligen fundera fram och tillbaka på vår regerings biståndspolitik. För några veckor sedan var det ett inslag på nyheterna om att Sverige skänker 36 miljoner i bistånd till länderna i Afrikas horn.
Miljontals människor svälter och dör. Samtidigt vet jag att en del av mina skattemedel går dit och jag har verkligen ingenting emot att man skänker mer. Speciellt inte när det i samma nyhetsinslag informerades om en reklamkampanj för rekrytering av personal till Försvaret, kostnaden för denna kampanj hade uppgått till en summa av 300 miljoner kroner.

Är det rimligt att våra skattemedel ska få läggas på sådana saker?

I SvD i veckan så beklagade sig biståndsministern över att hon nu bara hade lyckats skrapa ihop 50 miljoner i biståndsmedel till Afrikas horn....ändå lyckade samma person i höstas spara in 900 miljoner i biståndsmedel, som sedan kunde fördelas på annat.

Hur tänkte man då?

I tv, på radio, i tidiningar uppmanas vi att ge bidrag till olika insamlingar till de svältanden i Afrikas horn. Självklart ska vi skänka det vi kan, och det är bra att jag kan välja om jag vill skänka lite extra. Men i en välfärdsstat, där vi har antagit FN.s konvention om mänskliga rättigheter, där borde vår stat kunna omprioritera en del av statens medel så att vi kan hjälpa de svältande i Afrika.

En liten tanke bara.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0