Blir det bättre för att...?

Jag kan inte låta bli att fundera lite....
Blir det bättre för världen att amerikanerna har skjutit bin Laden? Blir världen mindre ond och mindre hotfull, eller väcker det bara hämndbegär hos de som känner sig manade?

Blir det svenska samhället mer demokratiskt, när en stor procent av dagens ungdomar anser att de vill ha en stark ledare som inte bryr sig om vad folket tycker....hur tänker man då?
Vad har vi missat i skolan om vi inte har förmedlat hur det ser ut i de länder där det har funnits tyranner eller ska jag nöja mig med att skriva starka ledare....Hitler..t.ex.

Minskar barnfattigdomen i Sverige för att vi får fler skatteavdrag eller för att försäkringskassan nekar ersättning till de som har behov av att vara sjukskrivna. Där personalen på försäkringskassan anser sig veta bättre än vad läkarna gör....

Blir det bättre för de som redan är utsatta med det samhälle vi nu har och de lagar som genomförs?

Jag kan inte låta bli att känna en sorg när jag märker att att ungdomarna anser att Bigbrother är mer intressant att titta på än att bry sig om hur familjerna och barnen har det som man bor granne med.
När jag hör elever säga att man inte vill gå i en speciell grupp pg.a att det finns " importer" som går där....importer...ja, det är benämningen på nyanlända elever.

Det är ett sånt osmakligt sätt att uttrycka sig på gällandes familjer som kommer hit, oftast pg.a av att de inte kan göra något annat om de vill överleva...

Det är sånt som vi behöver lära våra ungdomar för att de ska förstå varför demokratin är så viktig, vårt sätt att se på varandra och våra medmänniskor.....


Kanske borde man engagera sig politiskt.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0